U rzymskich katolików

Konteksty 2020, nr 4 - okładka fragment.

Na stronie od 2020-03-01

01/03/2020 r.

Świątynia Nowego Narodu Wybranego

Toruńska świątynia o. Rydzyka i obrazowanie politycznego mesjanizmu
For centuries, socio-historical events have always been reflected in art. The only things changing were the cultural and historical context as well as the forms of expression used by artists. The architecture of churches and their interior design always harmonized with the religious content preached in them and the socio-historical context.

"Więź" - logo

Na stronie od 2017-12-12

12/12/2017 r.

Dlaczego otwarta ortodoksja

Otwartość to obowiązek katolika, a nie opcja do wyboru. Być otwartym na innych to znaczy być ortodoksyjnym – głosi ideowy manifest „Więzi” z roku 2013.

Kardynał Joseph Ratzinger, 2001 r. Fot. Manfredo Ferrari / Wikipedia

Na stronie od 2017-06-25

25/06/2017 r.

Inny Kościół przyszłości

Potwierdza się w Polsce wizja Ratzingera z 1958 r.: instytucjonalnie wszystko jeszcze trwa, Kościół funkcjonuje po staremu, ale realny świat oddalił się w znacznym stopniu. Jaki ma być Kościół przyszłości?

Halina Bortnowska

Na stronie od 2015-11-15

15/11/2015 r.

Halina Bortnowska, Recepcja Soboru Watykańskiego II

Sobór Watykański II, dość niespodziewanie zwołany przez papieża Jana XXIII w połowie XX wieku, nie był wydarzeniem bez korzeni, nie był tylko owocem nagłego impulsu; w Kościele rzymskokatolickim – w jego łonie, a poniekąd w całym chrześcijaństwie – dojrzewały różne problemy: kontrowersyjne, liczne i pilne. Sobór Watykański II po części zdołał je podjąć.

Synagoga e Ecclsia 2015

Na stronie od 2015-11-15

15/11/2015 r.

Na naszych oczach buduje się autentyczna wspólnota katolicko-żydowska

Już podczas jej powstawania, czyli w trakcie trwania Soboru Watykańskiego II. Byłem wtedy studentem biblistyki w Rzymie. Mam w żywej pamięci całą dyskusję dotyczącą tej Deklaracji. Przede wszystkim problem jej kształtu i tego, gdzie powinna się znaleźć: czy jako osobny, wcześniej przygotowany dokument, czy w Konstytucji o Kościele.

Stanisław Krajewski

Na stronie od 2015-11-15

15/11/2015 r.

50 rocznica Nostra Aetate

W połowie dwudziestego wieku został zainicjowany jeden z najważniejszych procesów w sferze stosunków międzyreligijnych w naszej cywilizacji. Jego wyrazem – a także istotnym źródłem dalszego rozwoju – jest uchwalony w 1965 r. dokument Kościoła katolickiego znany jako soborowa deklaracja Nostra aetate.

ZNAK, IV.2015 nr 719. Bracia i wrogowie. Antysemityzm katolików.

Na stronie od 2015-04-30

16/04/2023 r.

ZNAK, IV.2015 nr 719. Bracia i wrogowie. Antysemityzm katolików

Polski Kościół jako jeden z niewielu w Europie obchodzi Dzień Judaizmu. Uroczystości każdego roku odbywają się w innej diecezji. Uczestniczą w nich biskupi, reprezentanci Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem. Jednocześnie to właśnie w Polsce działa stacja radiowa, która w raporcie Departamentu Stanu USA określona została jako jedna z najbardziej antysemickich w Europie. I pomimo wrogiej Żydom postawy i głoszenia treści niezgodnych z posoborowym nauczaniem Kościoła odnośnie do judaizmu cieszy się ona poparciem niemałej części episkopatu.

Kard. Stanisław Dziwisz przemówienie podczas konferencji Dialog katolicko-żydowski: droga za nami, droga przed nami

Na stronie od 2009-03-06

06/03/2009 r.

Kard. Stanisław Dziwisz przemówienie podczas konferencji Dialog katolicko-żydowski: droga za nami, droga przed nami

Chrześcijaństwo pozbawione miłości bliźniego traci swoją moc i grozi mu, że stanie się jak zwietrzała sól, która tracąc smak przestaje być użyteczna. Chrześcijaństwo bez miłości bliźniego, nie oglądającej się na bolesne urazy, czasem bezpodstawne albo przesadne oskarżenia i uogólnienia, przestaje być sobą, przestaje ukazywać Jezusa, którego jedyną odpowiedzią na własne cierpienie była modlitwa: „Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią" (Łk 23, 34).