Dzień Judaizmu w Kościele Katolickim

relacje chrześcijańsko-żydowskie

2010-01-17

Cud purimowy

Kino Marzenie, ul. Staszica 4 Film _Cud purimowy_. Po filmie spotkanie z Panią Izabelą Cywińską. Koncert muzyki klezmerskiej SHOLEM.
Wręczenie tytułu honorowego Człowieka Pojednania za rok 2009 przyznanego przez Polską Radę Chrześcijan i Żydów rabinowi dr. Alonowi Goshen-Gottsteinowi z Jerozolimy.

XII Dzień Judaizmu 2009

2009-01-17

Centralne obchody XII Dnia Judaizmu

Nic nie może już cofnąć rozwoju dialogu, któremu podstawy dał Sobór Watykański II - powiedział przewodniczący Komitetu Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem bp Mieczysław Cisło podczas centralnych obchodów XII Dnia Judaizmu.

rabin Giuseppe Laras

2008-11-19

Włochy: nie będzie Dnia dialogu z judaizmem

Poinformował o tym emerytowany główny rabin Mediolanu Giuseppe Laras.
Jako przyczynę podał przywrócenie przez Benedykta XVI dawnej modlitwy „o nawrócenie Żydów” w liturgii przedsoborowej. „Żydzi włoscy zabiegali o wyjaśnienie tego problemu, ale, jak twierdzą, nie uzyskali zadowalającej odpowiedzi z Watykanu” - powiedział rabin Laras.

Tora

2008-01-17

"Bóg stworzył człowieka na swój obraz: stworzył mężczyznę i kobietę" (Rdz 1,27) XI Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce

Jednak na płaszczyźnie relacji międzyreligijnych naczelną rangę ma dialog z judaizmem. Jego istotnymi momentami konstytutywnymi są: soborowa deklaracja Nostra aetate (: "Zgłębiając tajemnicę Kościoła, ten święty Sobór pamięta o więzi, jaką został duchowo złączony lud Nowego Przymierza z potomstwem Abrahama. (...) według Apostoła (Pawła), Żydzi (...) pozostają umiłowanymi dla Boga, który nie żałuje swoich darów i wezwania".), liczne wypowiedzi papieży, zwłaszcza Jana Pawła II, na temat relacji chrześcijańsko-żydowskich (: Religia żydowska nie jest dla naszej religii rzeczywistością zewnętrzną, lecz czymś wewnętrznym.

PRChiZ, logo - fragment

2008-01-17

Słowo Przewodniczącego Rady Episkopatu Polski ds. Dialogu Religijnego na XI Dzień Judazimu

(...) Jednak na płaszczyźnie relacji międzyreligijnych naczelną rangę ma dialog z judaizmem. Jego istotnymi momentami konstytutywnymi są: soborowa deklaracja Nostra aetate (: "Zgłębiając tajemnicę Kościoła, ten święty Sobór pamięta o więzi, jaką został duchowo złączony lud Nowego Przymierza z potomstwem Abrahama. (...) według Apostoła (Pawła), Żydzi (...) pozostają umiłowanymi dla Boga, który nie żałuje swoich darów i wezwania".), liczne wypowiedzi papieży, zwłaszcza Jana Pawła II, na temat relacji chrześcijańsko-żydowskich (: Religia żydowska nie jest dla naszej religii rzeczywistością zewnętrzną, lecz czymś wewnętrznym. (...) Jesteście naszymi umiłowanymi braćmi i - można powiedzieć - naszymi starszymi braćmi"

Dzień Judaizmu

2007-01-17

X Ogólnopolski Dzień Judaizmu w Kościele katolickim 2007

"Tylko Bóg może nas wybawić" - pod tym hasłem, pochodzącym z przemówienia Benedykta XVI w obozie w Auschwitz w maju 2006 roku, obchodzono 17 stycznia w Kościele katolickim w Polsce X Dzień Judaizmu. Miejscem tegorocznych uroczystości centralnych było Trójmiasto.

Dzień Judaizmu

2006-01-17

DZIEN JUDAIZMU - KIELCE 2006

Centralnym miejscem Dnia Judaizmu w Polsce są Kielce. Hasłem tegorocznych obchodów stały się słowa kard. J. Ratzingera: „Na drodze ku Temu, który nadchodzi".

Dzień Judaizmu

2006-01-17

Dzień Judaizmu 2006: Na drodze temu, który nadchodzi

„Na drodze…” Jesteśmy w drodze. My – Żydzi, my – chrześcijanie, my – ludzie. Tak mówi tradycja żydowska, tak mówi również tradycja chrześcijańska. Ale nie wszyscy tak uważają, nie wszyscy to czują.

Dzeń Judaizmu

2005-01-17

VIII Dzień Judaizmu w Kościele w Polsce 2005

Gdy do dziennikarzy dotarła wiadomość o zorganizowaniu głównych obchodów Dnia Judaizmu w Katowicach, niektórzy nie kryli zdziwienia. Większość wolałaby Kraków czy Warszawę, gdzie obecność Żydów ma o wiele dłuższą tradycję.
Rzeczywiście, stolica Górnego Śląska nie należy do miejsc historycznych. Jednak synagoga była obecna w tym mieście od samego początku - podkreślił przewodniczący miejscowej Gminy Wyznaniowej Żydowskiej, Włodzimierz Kac.

Krzyż jerozolimski i menora

2004-01-17

VII Dzień Judaizmu, Poznań 2004

Czytamy słowa Tory, wersety biblijne. Czynimy to w gronie chrześcijan i Żydów. Głównie oczywiście chrześcijan, przede wszystkim katolików, bo gościmy dziś w kościele. Zresztą każde inne wydarzenie dialogowe cierpi na dysproporcję między liczbą chrześcijan a liczbą Żydów – takie są oczywiste realia obecnej Polski – ale niechaj nie przeszkadza to nam cieszyć się tym, że robimy coś wspólnie. Dziękuję za zaproszenie.