Materiały edukacyjne

13/03/2020 r.

Szoa

"Zagłada Żydów, która wydarzyła się na polskiej ziemi i w polskiej obecności, w świadomości historycznej przeważającej części Polaków nie należy jak dotąd ani do historii Polski, ani też nie stanowi części polskiego losu. Uważamy, że należy to zmieniać. Dlatego chcemy łączyć pracę badawczą z działalnością edukacyjną, mającą na celu rozpowszechnianie wiedzy oraz kształtowanie postaw" - Centrum Badań nad Zagładą Żydów

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

14/07/2019 r.

Katecheza o Żydach i judaizmie

Zważywszy na te niepowtarzalne stosunki istniejące między chrześcijaństwem i judaizmem „związane na płaszczyźnie samej ich własnej tożsamości" (Jan Paweł II, 6 marca 1982 r.), stosunki, „które opierają się na Bożym planie Przymierza" (tamże), Żydzi i judaizm nie powinni zajmować miejsca przypadkowego i marginalnego w katechezie i głoszeniu słowa Bożego, lecz ich nieodzowna obecność musi być organicznie w nie włączona. - z dokumentu "Żydzi i judaizm w głoszeniu słowa Bożego i katechezie Kościoła katolickiego"

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

14/07/2019 r.

Z projektów edukacyjnych w Polsce i na świecie

"...wciąż jeszcze w wielu miejscach, zwłaszcza tam, gdzie przed wojną polscy Żydzi stanowili większość mieszkańców, istnieją uprzedzenia i negatywne stereotypy powielane przez pokolenia. Bardzo często wynikają one z braku podstawowej wiedzy o związkach chrześcijaństwa z judaizmem. Jednocześnie w tych właśnie środowiskach księża i katecheci są szczególnie szanowani i często stają się liderami swoich społeczności. Mają rzeczywisty wpływ na kształtowanie ich postaw i zachowań."
Z edukacyjnego projektu Laboratorium "Więzi" "Korzenie" skierowanego do księży, seminarzystów i katechetów, pogłębiający wiedzę o żydowskich korzeniach chrześcijaństwa i współczesnym nauczaniu Kościoła katolickiego o Żydach i judaizmie.

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

29/10/2020 r.

Materiały i pomoce edukacyjne

"Nauczanie o Holokauście jest często traktowane jako potencjalny sposób kształtowania postaw młodzieży poprzez przekazywanie wiedzy. W wielu krajach - a po transformacji ustrojowej również w Polsce - lekcje o Holokauście stały się pełnoprawną częścią nauczania historii w szkołach. Mimo że bardzo rzadko prowadzi się ewaluację tego obszaru edukacji, nieliczne badania testujące efektywność nauczania o Zagładzie w polskiej szkole pokazują, że nie osiąga ono pożądanych rezultatów ani w zakresie przekazywania wiedzy, ani kształtowania postaw."
"Stracone szanse? Wpływ polskiej edukacji o Zagładzie na postawy wobec Żydów." Marta Witkowska, Anna Stefaniak, Michał Bilewicz. Uniwersytet Warszawski, Wydział Psychologii. Psychologia Wychowawcza, NR 5/2014

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

29/10/2020 r.

Religia i przemoc

"Mechanizm jest wciąż ten sam. Wystarczy, by był „inny-niż-ja”, aby go znienawidzić. Ważne, by w odpowiednim czasie przypisać temu innemu jakieś zło, np. fakt, że dziedziczy winę za zamordowanie Chrystusa." - ks. Andrzej Draguła

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

14/07/2019 r.

Grzech antyjudaizmu, grzech antysemityzmu

"(...) w świecie chrześcijańskim - jednak nie w Kościele jako takim - zbyt długo krążyły błędne i niesprawiedliwe interpretacje Nowego Testamentu dotyczące narodu żydowskiego i jego domniemanej winy, wywołując uczucia wrogości w stosunku do tego narodu. Przyczyniły się one do uśpienia wielu sumień; stąd też, gdy nad Europą przetoczyła się fala prześladowań czerpiących inspirację z pogańskiego antysemityzmu, który w swej istocie jest też antychrześcijański, obok chrześcijan, którzy uczynili wszystko dla ratowania prześladowanych aż do narażenia własnego życia włącznie, było też wielu takich, których opór duchowy nie był na miarę tego, czego ludzkość mogła oczekiwać od uczniów Chrystusa." - z przemówienia Jana Pawła II do uczestników sympozjum "Korzenie antyjudaizmu w środowisku chrześcijańskim"