Materiały edukacyjne

13/03/2020 r.

Szoa

"Zagłada Żydów, która wydarzyła się na polskiej ziemi i w polskiej obecności, w świadomości historycznej przeważającej części Polaków nie należy jak dotąd ani do historii Polski, ani też nie stanowi części polskiego losu. Uważamy, że należy to zmieniać. Dlatego chcemy łączyć pracę badawczą z działalnością edukacyjną, mającą na celu rozpowszechnianie wiedzy oraz kształtowanie postaw" - Centrum Badań nad Zagładą Żydów

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

14/07/2019 r.

Katecheza o Żydach i judaizmie

Zważywszy na te niepowtarzalne stosunki istniejące między chrześcijaństwem i judaizmem „związane na płaszczyźnie samej ich własnej tożsamości" (Jan Paweł II, 6 marca 1982 r.), stosunki, „które opierają się na Bożym planie Przymierza" (tamże), Żydzi i judaizm nie powinni zajmować miejsca przypadkowego i marginalnego w katechezie i głoszeniu słowa Bożego, lecz ich nieodzowna obecność musi być organicznie w nie włączona. - z dokumentu "Żydzi i judaizm w głoszeniu słowa Bożego i katechezie Kościoła katolickiego"

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

26/01/2023 r.

Materiały i pomoce edukacyjne

"Nauczanie o Holokauście jest często traktowane jako potencjalny sposób kształtowania postaw młodzieży poprzez przekazywanie wiedzy. W wielu krajach - a po transformacji ustrojowej również w Polsce - lekcje o Holokauście stały się pełnoprawną częścią nauczania historii w szkołach. Mimo że bardzo rzadko prowadzi się ewaluację tego obszaru edukacji, nieliczne badania testujące efektywność nauczania o Zagładzie w polskiej szkole pokazują, że nie osiąga ono pożądanych rezultatów ani w zakresie przekazywania wiedzy, ani kształtowania postaw."
"Stracone szanse? Wpływ polskiej edukacji o Zagładzie na postawy wobec Żydów." Marta Witkowska, Anna Stefaniak, Michał Bilewicz. Uniwersytet Warszawski, Wydział Psychologii. Psychologia Wychowawcza, NR 5/2014

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

26/01/2023 r.

Religia i przemoc

"Mechanizm jest wciąż ten sam. Wystarczy, by był „inny-niż-ja”, aby go znienawidzić. Ważne, by w odpowiednim czasie przypisać temu innemu jakieś zło, np. fakt, że dziedziczy winę za zamordowanie Chrystusa." - ks. Andrzej Draguła

Tora

26/01/2023 r.

Tora - komentarze

Spis treści:
- Synagoga Ec Chaim
- Bella Szwarcman-Czarnota
- Rabin Avi Baumol
- Zofia Radzikowska JCC-Kraków
- Rabinka Małgorzata Kordowicz
- Stanisław Krajewski
- Paweł Śpiewak
- Konstanty Gebert
- Spotkania w POLIN - omawianie spraw istotnych dla współczesnego człowieka w nawiązaniu do fragmentów Tory
Spotkania z cyklu "Uwierzyć w Muzeum?"

"Synagoga and Ecclesia in Our Time" by Joshua Koffman - Sculpture to Mark 50 Years of New Catholic-Jewish Relationship

26/01/2023 r.

Chrześcijańska teologia współczesnego judaizmu

"Kościół katolicki nie przewiduje jakiejkolwiek instytucjonalnej misji skierowanej ku Żydom" (...) "Pierwszym celem dialogu jest pogłębienie wzajemnej wiedzy o Żydach i chrześcijanach. Można kochać jedynie to, czego się stopniowo nauczyło a można poznać prawdziwie i dogłębnie tylko to, co się kocha. Tej pogłębionej znajomości towarzyszy wzajemne ubogacenie, na mocy którego partnerzy dialogu stają się odbiorcami darów" - z "Bo dary łaski i wezwanie Boże są nieodwołalne" (Rz 11,29). Komisja ds. Kontaktów Religijnych z Judaizmem Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan. / 10.12.2015./

"Synagoga and Ecclesia in Our Time" by Joshua Koffman - Sculpture to Mark 50 Years of New Catholic-Jewish Relationship

26/01/2023 r.

Żydowska teologia chrześcijaństwa

"Jak Majmonides i Juda Halewi uznajemy, że chrześcijaństwo nie jest ani wynikiem przypadku, ani błędu, ale jest rezultatem woli Bożej i darem dla narodów. Rozdzielając judaizm i chrześcijaństwo B-g chciał rozdzielić partnerów, którzy w istotny sposób różnią się teologicznie, ale nie chciał, by byli oni wrogami. " - z Oświadczenia rabinów ortodoksyjnych na temat chrześcijaństwa z 3 XII 2015 - "Czynić wolę naszego Ojca w niebie: ku partnerstwu Żydów i chrześcijan".

Bartłomiej I

03/06/1998 r.

Bartłomiej I: W sprawie Judaizmu

Od roku 1972 Kościół prawosławny rozpoczął dialog z judaizmem, prowadzony na najwyższym poziomie akademickim. Celem jest po prostu lepsze wzajemne zrozumienie. Zarówno my, chrześcijanie, jak i Żydzi – mówi Patriarcha – mamy korzenie w tej samej glebie, jesteśmy posłuszni temu samemu Dekalogowi.

Relacje chrześcijańsko-żydowskie

08/05/2008 r.

Adam Szostkiewicz: Naznaczenie

Postanowienia IV Soboru Laterańskiego (1215 r.) zaciążyły na stosunkach żydowsko-chrześcijańskich aż do epoki przełomowego II Soboru Watykańskiego.

Rabin Irving Greenberg

11/10/2007 r.

Irving Greenberg "Od wzajemnej pogardy do dialogu"

Zacznę od wyznania, że skoro Bóg jest twórcą obu naszych religii i wspiera je od ponad dwóch tysięcy lat, to wierzę, że stwarzając je obie, nasz Pan nie pragnął odrzucenia jednej kosztem drugiej, ale chciał, byśmy Mu służyli jako współpracownicy w udoskonalaniu świata.