Materiały edukacyjne

Debata: Wobec zjawiska „Żydów na szczęście” w Polsce

22/04/2021 r.

Debata: Wobec zjawiska "Żydów na szczęście" w Polsce

Od kilku lat toczą się w Krakowie dyskusje na temat obecności wśród pamiątek figurek Żydów z monetami i innymi atrybutami zamożności. Coraz więcej osób zauważa powielanie przez nie stereotypów i ich negatywny wpływ na obraz naszego miasta, a także szerzej – Polski. W Krakowie podjęte zostały działania, aby to zmienić.

Lektura - otwarta książka

14/03/2021 r.

Polecamy do przeczytania

- Bibliografia zamieszczona na stronie Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
- Bibliografie udostępniane przez ważne instytucje dialogu chrześcijańsko-żydowskiego
- Polecamy do przeczytania
- MIEJSCA DIALOGU chrześcijańsko - żydowskiego w Internecie

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

19/04/1998 r.

Kościół Katolicki o swoich żydowskich korzeniach

Nie bez powodu mówimy o Żydach i chrześcijanach, że są dziećmi jednego Boga. Dla nich bowiem Pan, Ten który Jest, nie jest jakąś abstrakcją, ideą, wartością czy prawdą, lecz Osobą, Bogiem potężnym i miłosiernym, który objawia się w konkretnych wydarzeniach. Tak doświadczają Go Żydzi, tak również doświadczają Go chrześcijanie, jeśli idą drogą wiary. Jedni i drudzy doświadczają wówczas tego samego rodzaju relacji z Bogiem - indywidualnie i jako wspólnota.

13/03/2020 r.

Szoa

"Zagłada Żydów, która wydarzyła się na polskiej ziemi i w polskiej obecności, w świadomości historycznej przeważającej części Polaków nie należy jak dotąd ani do historii Polski, ani też nie stanowi części polskiego losu. Uważamy, że należy to zmieniać. Dlatego chcemy łączyć pracę badawczą z działalnością edukacyjną, mającą na celu rozpowszechnianie wiedzy oraz kształtowanie postaw" - Centrum Badań nad Zagładą Żydów

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

14/07/2019 r.

Katecheza o Żydach i judaizmie

Zważywszy na te niepowtarzalne stosunki istniejące między chrześcijaństwem i judaizmem „związane na płaszczyźnie samej ich własnej tożsamości" (Jan Paweł II, 6 marca 1982 r.), stosunki, „które opierają się na Bożym planie Przymierza" (tamże), Żydzi i judaizm nie powinni zajmować miejsca przypadkowego i marginalnego w katechezie i głoszeniu słowa Bożego, lecz ich nieodzowna obecność musi być organicznie w nie włączona. - z dokumentu "Żydzi i judaizm w głoszeniu słowa Bożego i katechezie Kościoła katolickiego"

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

14/07/2019 r.

Z projektów edukacyjnych w Polsce i na świecie

"...wciąż jeszcze w wielu miejscach, zwłaszcza tam, gdzie przed wojną polscy Żydzi stanowili większość mieszkańców, istnieją uprzedzenia i negatywne stereotypy powielane przez pokolenia. Bardzo często wynikają one z braku podstawowej wiedzy o związkach chrześcijaństwa z judaizmem. Jednocześnie w tych właśnie środowiskach księża i katecheci są szczególnie szanowani i często stają się liderami swoich społeczności. Mają rzeczywisty wpływ na kształtowanie ich postaw i zachowań."
Z edukacyjnego projektu Laboratorium "Więzi" "Korzenie" skierowanego do księży, seminarzystów i katechetów, pogłębiający wiedzę o żydowskich korzeniach chrześcijaństwa i współczesnym nauczaniu Kościoła katolickiego o Żydach i judaizmie.

Menora z pracy Moniki Krajewskiej - Na najlepszym aksamicie

22/09/2021 r.

Materiały i pomoce edukacyjne

"Nauczanie o Holokauście jest często traktowane jako potencjalny sposób kształtowania postaw młodzieży poprzez przekazywanie wiedzy. W wielu krajach - a po transformacji ustrojowej również w Polsce - lekcje o Holokauście stały się pełnoprawną częścią nauczania historii w szkołach. Mimo że bardzo rzadko prowadzi się ewaluację tego obszaru edukacji, nieliczne badania testujące efektywność nauczania o Zagładzie w polskiej szkole pokazują, że nie osiąga ono pożądanych rezultatów ani w zakresie przekazywania wiedzy, ani kształtowania postaw."
"Stracone szanse? Wpływ polskiej edukacji o Zagładzie na postawy wobec Żydów." Marta Witkowska, Anna Stefaniak, Michał Bilewicz. Uniwersytet Warszawski, Wydział Psychologii. Psychologia Wychowawcza, NR 5/2014