M - bibliografia dialogu

M

Maciejko Paweł

Macina M. R.

  • Dossier de la controverse Commission d’experts juifs et chrétiens, chargée d’analyser les actes du S.S. durant la Seconde Guerre mondiale. Reprise d’articles de presse et de communiqués des années 2000-2001. Shoah - des historiens juifs et catholiques demandent au Vatican un libre accès à ses archives (...)

Maggi Eugenio

  • Amaya de Navarro Villoslada en el siglo XX: avatares de una narración antijudaica. "En este artículo se analizan dos adaptaciones modernas de la novela histórica Amaya o los vascos en el siglo VIII (1877-1879) del escritor católico Francisco Navarro Villoslada, donde la pérdida de España en el año 711 es el resultado de un complot judaico. La película de Luis Marquina (1952) simplifica las implicaciones teológicas del complejo argumento de la novela, a favor de una brutal estigmatización del pueblo hebreo, favorecida probablemente por las tensas relaciones entre España e Isra"

Maier Johann

  • MIĘDZY STARYM A NOWYM TESTAMENTEM Historia i religia w okresie drugiej świątyni, wydanie pierwsze, WAM, październik 2002,

Makuch Janusz

Marans Noam (rabbi)

MARCHESELLI-CASALE C.,

  • Gesu di Nazaret, Messia di Izraele? Verso un dialogo sempre piu costruttivo tra cristiani ed ebrei, w: "La Parola di Dio cresceva" (At 12,24). Scritti in onore di Cralo Maria Martini nel suo 70 compleanno, red. R. FABRIS, EDB, Bologna 1998, s. 521-539.

Marciano Raphy

МАРЦИНКОВСКИЙ ВЛАДИМИР

Marciszewski Witold

(Politechnika Warszawska, Międzynarodowe Centrum Ontologii Formalnej)

Marker Richard (rabbi)

  • Elijah Voices on Nostra Aetate - Rabbi Richard Marker - Some thoughts on various celebrations of the 50th Anniversary of Nostra Aetate. Rabbi Richard Marker, currently Vice Chair of the International Jewish Committee on Interreligious Consultations, has been involved in interfaith matters his entire career. His academic degrees are in comparative religion; he has worked as a Chaplain in an interfaith chaplaincy at one of the Ivy League Universities in the US; he has chaired numerous interfaith dialogue groups; he has taught Jewish theology at a Jesuit University and elsewhere; he has lectured at various schools of theology and universities both in Europe and the United States; and has been involved with the Board of World Religious Leaders since its inception. Currently he teaches Philanthropy at New York University.

MARTINI C.M. - GALLIVANONE F. - BOVE M.

  • Absurd Oświęcimia i misterium Krzyża, tłum. Z. Szymczyk, WAM, Kraków 2001.

Mashalian Sahak (Patriarch, Turkey)

Материалы

  • Материалы для истории антиеврейских погромов в России. -Т.1. -Пг.,1919.

Matito Fernández José Ramón

Meier J.P.

  • A Marginal Jew. Rethinking the Historical Jesus. t. 1: The Roots of the Problem and the Person, New York 1991.
  • A Marginal Jew. Rethinking the Historical Jesus, t. 2: Mentor, Message, and Miracles, New York 1994.
  • A Marginal Jew. Rethinking the Historical Jesus, t. 3: Companions and Competitors, New York 2001.

Meir Ephraim

Melchiorre Matteo

Mello Alberto

  • Judaizm, przekład Krzysztof Stopa, Wyd. WAM, Kraków 2002;

Meynet Roland

  • WPROWADZENIE DO HEBRAJSKIEJ RETORYKI BIBLIJNEJ, wydanie pierwsze, WAM, kwiecień 2001

Messiah Angel M.

  • Jewish View, w: A Dictionary of the Jewish Christian Dialogue, L. Kliniecki, G. Wigoder (ed.), New York-Ramsey 1984, s.130-132

Metz Johann Baptist

  • TEOLOGIA POLITYCZNA, Wyd. WAM, Kraków 2000
  • Teologia wobec cierpienia, tłum. J. Zychowicz, Kraków 2008.

Kasimow Harold, Merkle John

  • The shared vision of Rabbi Heschel and Pope Francis. Harold Kasimow is the emeritus George A. Drake Professor of Religious Studies at Grinnell College in Grinnell, Iowa. John Merkle is a professor of theology at the College of Saint Benedict, St. Joseph, Minn., and Saint John s University, Collegeville, Minn.

Michalczyk Grzegorz (ks.)

Michalski Cezary

  • Cezary Michalski o Marcu '68: /Newsweek 22 II 2018./ "Kaczyński chciał z polskiej zbiorowej pamięci wymazać Marzec 68. Ale to właśnie z winy PiS zapamiętamy ten rok przede wszystkim jako ponure echo tamtej antysemickiej nagonki. ......."

Michlic Joanna

Michnik Adam

  • Przeciw antysemityzmowi 1936-2009 - Wybór, wstęp i opracowaanie, redakcja: Adam Michnik ISBN: 97883-242-1363-4 ISBN e-book: 97883-242-1989-6
    "Antologia ta jest pierwszą tego rodzaju publikacją na naszym rynku wydawniczym - przed wojną ukazało się kilka broszurek mieszczących wybrane artykuły z prasy owego czasu (głównie socjalistycznej); po wojnie wydano tylko jedną taką broszurę ("Martwa fala" z 1947 r.) oraz antologię tekstów prasy konspiracyjnej omawiających powstanie w getcie warszawskim ("Wojna żydowsko-niemiecka" pod red. Pawła Szapiro, Londyn 1992). W tej sytuacji nie sądzę, by konieczne były szczegółowe wyjaśnienia, dlaczego tego rodzaju antologia jest dziś niezmiernie potrzebna."

Microhistories

  • MICROHISTORIES OF THE HOLOCAUST Edited by Claire Zalc and Tal Bruttmann**. War and Genocide General Editors: Omer Bartov, Brown University; A. Dirk Moses, European University Institute, Florence, Italy.
    In recent years there has been a growing interest in the study of war and genocide, not from a traditional military history perspective, but within the framework of social and cultural history.
    This series offers a forum for scholarly works that refl ect these new approaches.
    “The Berghahn series Studies on War and Genocide has immeasurably enriched the English-language scholarship available to scholars and students of genocide and, in particular, the Holocaust.” —Totalitarian Movements and Political Religions.
    Published in 2017 by Berghahn Books www.berghahnbooks.com © 2017 Claire Zalc and Tal Bruttmann. This book has received the support of TransferS (laboratoire d’excellence, program “Investissements d’avenir” ANR-10-IDEX-0001-02-PSL* and ANR-10-LABX-0099).

Miggelbrink Ralf

  • GNIEW BOŻY Znaczenie pewnej gorszącej tradycji biblijnej, wydanie: pierwsze, WAM maj 2005,

Mikołajczyk M.

  • Bibliografia dialogu chrześcijańsko-żydowskiego w Polsce za lata 1945–1995, Warszawa 1997;
  • Bibliografia dialogu chrześcijańsko-żydowskiego w Polsce za rok 2001, „Maqom. Biuletyn informacyjny Instytutu dialogu katolicko-judaistycznego” 1–2 (2005) s. 9–74;
  • Bibliografia dialogu chrześcijańsko-żydowskiego w Polsce za rok 2002, „Maqom. Biuletyn informacyjny Instytutu dialogu katolicko-judaistycznego” 1–2 (2006), s. 18–65;
  • Bibliografia dialogu chrześcijańsko-żydowskiego w Polsce za rok 2003, „Maqom. Biuletyn informacyjny Instytutu dialogu katolicko-judaistycznego” 1–2 (2006), s. 59–100.

Milik T.

  • Dziesięć lat odkryć na Pustyni Judzkiej, Kraków 1999.

Milcarek P.

  • Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra Aetate, Christianitas, 51/2013, s. 92

Miłosz Czesław

Мень Александр (Священник)

МЕРЕЖКОВСКИЙ Д. С.

Milisiak Alina (dr hab.)

Pracownik Uniwersytetu Warszawskiego od 1993 roku, doktor nauk humanistycznych od2003 roku. Wygłaszała gościnnie wykłady na uniwersytetach w Berlinie(m.in. Gastdozentur w semestrze zimowym 2007/2008), Hamburgu (Gastdozentur w semstrze zimowym 2015/2016), Bonn,Mainz i Tybindze. Jest członkiem Gesellschaft füreuropäisch-jüdische Literaturstudien.

  • Judaizm jako los. Rzecz o Bogdanie Wojdowskim(Judaismus als Schicksal. ÜberBogdan Wojdowski), Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2004;
  • Żydowska Warszawa - żydowski Berlin. Literacki portret miasta w pierwszej połowie XX wieku, IBL PAN, Warszawa 2016.
  • Obecność Boga w historii. Żydowskaperspektywa po Auschwitz wedle Emila Fackenheima [w:]
  • Teraźniejszość i pamięć przeszłości. Rozumienie historiiw literaturze polskiej XX i XXI wieku, red. H. Gosk, A.Zieniewicz, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2006, s. 140–152;
  • Wątki biblijne w literaturze oZagładzie. Wybrane przykłady (razem z A. Sekułą) [w:] Stosownośći forma. Jak opowiadać o Zagładzie, red. M. Głowiński, K.Chmielewska, K. Makaruk, A. Molisak, T. Żukowski, Universitas,Kraków 2006, s. 107–147;
  • Adolfa Rudnickiego odmiany żydowskości[w:] Pisarze polsko-żydowscy. Przybliżenia, red. M.Dąbrowski, A. Molisak, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2006, s.67–79;
  • Próba świadectwa. W 60 latpo Zagładzie i walce Warszawskiego Getta[w:] PolskiPEN Club. Księga pamiątkowa, red. A. Pomorski, OPENWydawnictwo Naukowe i Literackie, Warszawa 2006, s. 287–291;
  • Kilka uwag o stereotypach iliteraturze, „Midrasz” 2006, nr 3, s.14–15;
  • Literacki obraz miasta –żydowska Warszawa / żydowski Berlin,„Anthropos” 2006, nr 6–7, s.37–46;
  • Projekt żydowskiej nowoczesności– perspektywa historyczna(o książce ShulamitVolkow: Pomysł na nowoczesność. Żydzi niemieccy w XIX i napoczątku XX wieku), „Midrasz” 2007, nr 1,s. 19;
  • Tożsamość żydowskich kobiet, „Midrasz” 2008, nr 3, s. 20-21;
  • My z Jedwabnego – czytane po latach, „Borussia” 2008, nr 1 (42), s.205–208;
  • Kilka uwag o różnych odmianach „marcowych” narracji, [w:] (Nie)ciekawaepoka? Literatura i PRL, red. H. Gosk, Dom Wydawniczy Elipsa,Warszawa 2008, s. 275–288;
  • Icyk Manger czytany inaczej,„Midrasz” 2009, nr 4;
  • "Żydokomuna" wiecznie żywa? – o książce A. Pufelskiej, Die Judäo-Kommune. Ein Feinbild in Polen. Das polnische Selbstversändnis im Schatten des Antisemitismus 139-1948, [w:] "Midrasz" 2009, nr 12;
  • Schreiben im Auftrag der Toten. Mediumistische Erzälstrategien in der polnischer Literatur, [w:] Nach dem Vergessen. Rekurse auf dem Holocaust in Ostmitteleuropa nach 1989, ed. M. Marszałek, A. Molisak, Berlin, 2010;
  • Zionism in Polish, or on a Few of Jakub Appenszlak’s Texts, [w:] Polish and Hebrew Literature and National Identity, ed by A. Molisak and S. Ronen, Warszawa 2010;
  • Syjonizm po polsku czyli o kilku tekstach Jakuba Appenszlaka, [w:] Ślady obecności, red. S. Buryła and A. Molisak, Krakow 2010;
  • The Jewish Nation - A Few Remarks on Literature, "Shofar. An Interdisciplinary Journal for Jewish Studies", Vol. 29, wiosna 2011, nr 3, Indiana;
  • Literacki portret "Śródborowianki" - miejsce i środowisko, "Slavia Occidentalis Iaponica", 2011, vol. 14, Tokyo;
  • Tuwim i queer, [w:] Żydowski Polak, polski Żyd. Problem tozsamości w literaturze polsko-żydowskiej, red. A. Molisak, Z. Kołodziejska, Warszawa, 2011, s. 71–82;
  • Literackie ślady żydowskich migracji pierwszej połowy XX wieku, [w:] Narracje migracyjne w literaturze polskiej XX i XXI wieku, red. H. Gosk, Kraków 2012, s. 227-241;
  • Ironia, grtoeska i surrealizm - jezyki uniwersalne. Przypadek Nataszy Goerke, [w:] Poetyka migracji. Doświadczenie granic w literaturze polskiej przełomu XX i XXI wieku, , P. Czapliński, R. Makarska, M. Tomczok, Dom wydawniczy Elipsa, Warszawa 2013;
  • Jüdische Identität in der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts, [w:] Osteuropäisch-jüdische Literaturen im 20. und 21. Jahhunder: Identität und Poetik, red. Klavdia Smola, Otto Sander Verlag, 2013;
  • Przestępczość wielkomiejska-prostytucja- portret literacki Ostjuden - Warszawa i Berlin, [w:] popularna XX wieku - przeglądy - analizy - interpretacje, red. E. Bartos, M. Tomczok, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013;
  • Ironie, Groteske und Surrealismus oder Universalsprachen. Das Beispiel Natasza Goerke, [w:] Polnische Literatur in Bewegung Die Exilwelle der 1980er Jahre, D. Henseler, R. Makarska, Transcript Verlag, 2013.
  • "Spisek wam wszystko wyjaśni…", [w:] (Nie)przezroczystość normalności w literaturze polskiej XX i XXI wieku, red. H. Gosk, B. Karwowska, Dom wydawniczy Elipsa, Warszawa 2014;
  • Karabin maszynowy i porcelana, [w:] Literatura i "faktury" historii XX (i XXI) wieku, red. A. Molisak, J. Wierzejska, T. Wójcik, A. Zieniewicz, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2014;
  • Przestrzenie realne, przestrzenie symboliczne w „Szkicach piórkiem”, [w:] Andrzej Bobkowski wielokrotnie, red. A.S. Kowalczyk, M. Urbanowski, Biblioteka "Więzi", Warszawa 2014;
  • Sandauer i żydowskość – na przykładzie książki "O sytuacji pisarza polskiego pochodzenia żydowskiego w XX wieku. (Rzecz, którą nie ja powinienem był napisać…)" oraz jej recepcji, [w:] Artur Sandauer. Pisarz, krytyk, historyk literatury, red. A.S. Kowalczyk, K. Hryniewicz, Wyd. Wydziału Polonistyki UW, Warszawa 2014;
  • Kręgi kultury, [w:] Historia Żydów. Dzieje narodu od Abrahama do państwa Izrael. Żydzi w Polsce. 1000 lat wspólnych losów, red. L. Będkowski, A. Brzostowska, Warszawa 2014;
  • The Jewish Nation, [w:] "LETTRE INTERNATIONALE" (Magyar), Spring 2014 (92), s. 12-15;
  • Żydowska Warszawa - żydowski Berlin w pierwszej połowie XX wieku. Różne wersje religijności, „pl.it / rassegna italiana di argomenti polacchi” 2015, nr 6 (VI), s. 129-143;
  • „Szmalec i żydowskie złoto”, „Poznańskie Studia Polonistyczne” 2015, nr 25 (45), s. 209-234;
  • „Judaizm jako los” On the Essay by Bogdan Wojdowski, „POLIN. Studies in Polish Jewry” 2015, vol. 28, s. 441-456;
  • „Neuland” czyli dyslokacja ideału, „Przegląd Hmuniastyczny” 2015, nr 4.
  • Zwei Denkmäler fűr Gerechten in Warschau. Gedenken nach 1989, [w:] Nach dem Holocaust. Medien postkatastropischer Vergegenwärtigung in Polen und Deutschland, red. A. Artwińska, A. Tippner, Frankfurt 2017, s. 111-130.
  • Między (pozorną) sielanką a nieistnieniem, [w:] Turystyka i polityka. Ideologie współczesnych opowieści o przestrzeniach, red. J. Wierzejska, D. Sosnowska, A. Molisak, Warszawa 2017, s. 193-220.
  • Rachel Auerbach - powojenne spojrzenie na Treblinkę, [w:] Sam początek. Lata 1944-1948 w literaturze okresu Polski Ludowej, red. H. Gosk, B. Karwowska, Warszawa 2017, s. 280-292.
  • Sprawiedliwi w kaplicy, [w:] Pomniki pamięci. Miejsca niepamięci, red. K. Chmielewska, A. Molisak, Warszawa 2017, s. 35-54.
  • Elijah the Prophet: Leśmian and the Interwar Polish-Jewish Poets, [w:] The Trilingual Literature of Polish Jews from Different Perspectives, red. A. Molisak, S. Ronen, Cambridge 2017, s. 107-116.
  • Ein Messias aus Galizien? Jakob Frank und seine Lehren in Olga Tokarczuks "Księgi Jakubowe", [w:] Galizien in Bewegung. Wahrnehmungen - Begegnungen - Verflechtungen, red. M. Baran-Szołtys i in., Wiedeń 2018, s. 233-246.
  • Einfluss des Krieges auf die traditionelle jüdische Gemeinde -"Di Shmuglers" von Ojzer Warszawski,, [w:] Der Erste Weltkrieg in Mitteleuropa: Kultur und Gesellschaft im Umbruch, red. Anna Wołkowicz, unter Mitwirkung von Agnieszka Jezierska Wiśniewska, Grażyna Kwiecińska und Krzysztof Tkaczyk, Ptere Lang, Berlin 2019.
  • On Behalf of the Dead: Mediumistic Writing on the Holocaust in Polish Literature,, [w:] The "Spectral Turn" Jewish Ghosts in the Polish Post-Holocaust Imaginaire, red. Zuzanna Dziuban, Transcript Verlag, Bielefeld 2019.
  • Żyd patrzy na chłopa… Wiejskie przestrzenie i chłopscy bohaterowie. Kilka przykładów z literatury jidysz, [w:] "Studia Judaica" 2019, nr 1 (43).
  • "Dybuk" albo żydowska (nie)obecność w Humaniu, [w:] "Porównania" 2019, nr 1 (24).
  • Zapisana wspólnota - narracje emigrantów Marca'68,, [w:] Tożsamość po pogromie. Świadectwa i interpretacje Marca '68, red. Alina Molisak, Przemysław Czapliński, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2019.
  • Tel Awiw-Jerozolima -paradoksalne przestrzenie różnojęzyczne, (rec. książki Beaty Tarnowskiej Tel Awiw-Jerozolima. Literackie kreacje przestrzeni miejskich), [w:] "Prace Literaturoznawcze" 2019, nr 7.

Milisiak Alina (dr hab.) (red)

  • Grenze überschreiten. Diejunge polnische Generationerzählt (Anthologie), München 1996;
  • Stosowność i forma. Jak opowiadać oZagładzie, red. M. Głowiński, K. Chmielewska,K. Makaruk, A.Molisak, T. Żukowski, Universitas, Kraków 2005;
  • Pisarze polsko-żydowscy XX wieku.Przybliżenia, red. M. Dąbrowski, A. Molisak, Dom WydawniczyElipsa, Warszawa 2006;
  • Polish and Hebrew Literature and National Identity, ed. by A. Molisak and S. Ronen, Warsaw 2010;
  • Ślady obecności, red. S. Buryła, A. Molisak, Universitas, Kraków 2010;
  • Nach dem Vergessen. Rekurse auf den Holocaust in Ostmitteleuropa nach 1989, Hrsg. M. Marszałek and A. Molisak, Berlin 2010;
  • Żydowski Polak, polski Żyd. Problem tożsamości w literaturze polsko-żydowskiej, red. A .Molisak, Z. Kołodziejska, Warszawa 2011;
  • Galician Polyphony. Places and Voices, ed. A. Molisak, J. Wierzejska, Warszawa 2015;
  • Turystyka i polityka. Ideologie współczesnych opowieści o przestrzeniach, red. J. Wierzejska, D. Sosnowska, A. Molisak, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017;
  • The Trilingual Literature of Polish Jews from Different Perspectives: In Memory of I. L. Peretz, ed. A. Molisak i S. Ronen, Cambridge Scholara Publisihng, 2017;
  • Pomniki pamięci. Miejsca niepamięci, red K. Chmielewska, A. Molisak, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2017.
  • Tożsamość po pogromie. Świadectwa i interpretacje Marca '68, red A. Molisak, P. Czapliński, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2019.

Morrow Patrick

  • Judaism as Sui Generis for Christians and Part of the Wider Dialogue

Morselli Marco Cassuto

  • Greetings . The first day of the 2015 ICCJ Conference in Rome was a remarkable blend of hospitality, gratitude and celebration. Dr Debbie Weissman, the Immediate Past President of the ICCJ, chaired the conference’s opening session, which was held at the Pontifical University “Urbaniana”. The university’s rector, Father Alberto Trevisiol, offered warm greetings to all of the conference participants, and was followed by words of welcome from ICCJ President Dr Philip A. Cunningham, and Marco Cassuto Morselli (President of the Amicizia ebraico-cristiana of Rome), on behalf of the local organizing team.

MUCHOWSKI P.

  • Rękopisy znad Morza Martwego. Qumran - Wadi Murabba`At - Masada (Biblioteka Zwojów t. 5), The Enigma Press, Kraków 1996.

MUSIAŁ Stanisław SJ

Mussner Franz

  • TRAKTAT O ŻYDACH,tłum. J. Kruszyńska, Wyd. Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1993, Wstęp - ks. Waldemar Chrostowski.

MUSZYŃSKI H.

  • Uwarunkowania, stan, trudności, zadania i perspektywy dialogu chrześcijańsko-żydowskiego w Polsce, "Studia Gnesnensia" 10 (1995), s. 23-34.
  • Żydzi i judaizm w katechezie Kościoła Katolickiego "Tygodnik Powszechny" 1994, nr I S.
  • Początek wspólnej drogi. Dialog katolicko-żydowski w Polsce w latach 1986-1994. Wydawnictwo Bernardinum", Gniezno-Pelplin 2015
  • Wiara w Jezusa nas dzieli, wiara Jezusa nas łączy, Z abp. Henrykiem Muszyńskim o religijnym dialogu chrześcijan i Żydów rozmawiają Dominika Kozłowska i Janusz Poniewierski, ZNAK, X.2013. nr 701. "Szkoda, że ci, którzy twierdzą, iż dialog chrześcijańsko żydowski stanął w miejscu, nie byli w czerwcu tego roku w Brzezince i nie widzieli ludzi modlących się - nie wspólnie, ale jednak razem... To dowód na to, jak daleko zaszliśmy."

Muzeum Historii Żydów Polskich