Pamięć (kronika)

"Cena. W poszukiwaniu żydowskich dzieci po wojnie" - Anna Bikont  wśród finalistów Nagrody Nike 2023

01/10/2023

"Cena. W poszukiwaniu żydowskich dzieci po wojnie" Anny Bikont w finale Nagrody Nike 2023

"Zeszyty są dwa, 16 kartkowe w kratkę formatu A5. Mają szaroniebieskie kartonowe okładki z wyblakłym napisem: 'Sprawozdanie z podróży służbowej L. Majzelsa w sprawie poszukiwania dzieci znajdujących się w rękach Polaków'. Kaligraficznym pismem Lejb Majzels notuje, o której wyjechał, o której dotarł, czy znalazł dziecko i za ile można je kupić. Kupującym jest naród żydowski. Po 70 latach wyruszyłam śladami Majzelsa" - brzmi fragment książki "Cena. W poszukiwaniu żydowskich dzieci po wojnie"

Miesięcznik "Memoria" Nr 72 (09/2023)

29/09/2023

Miesięcznik "Memoria" Nr 72 (09/2023)

"Pamięć o Szoa, obozach koncentracyjnych, ośrodkach zagłady i innych obszarach ludzkiej tragedii z czasów II wojny światowej kształtowana jest na całym świecie w wielu miejscach i przez wiele osób. Miesięcznik "Memoria" ma być miejscem, gdzie będziemy pisać i opowiadać o naszych wspólnych wysiłkach. O misji zachowania pamięci."
Paweł Sawicki Redaktor Naczelny Miesięcznika "Memoria" Muzeum Auschwitz.

“Between Experience and Memory: Refuge and Asylum in Polish-Jewish History, Politics, and Culture”, September 2023

27/09/2023

“Between Experience and Memory: Refuge and Asylum in Polish-Jewish History, Politics, and Culture”, September 2023

The workshop "Between Experience and Memory: Refuge and Asylum in Polish-Jewish History, Politics, and Culture" intends to track the many ways in which Polish Jews experienced refuge and asylum, and re-examine the memory of this experience and its impact on modern Polish-Jewish history, in particular politics and culture. By complementing the discussion of refuge with the analysis of the experience of asylum, it seeks to challenge the longstanding narratives and shift the scholarly focus from persecution and victimhood to a holistic approach to the phenomenon of displacement.

"Płonące" – wystawa wycinanek Moniki Krajewskiej

26/09/2023

"Płonące" – wystawa wycinanek Moniki Krajewskiej

4 października – 18 grudnia 2023, Muzeum POLIN
Dlaczego do dziś przetrwało tak niewiele materialnych śladów żydowskiej kultury? Co ten fakt mówi nam o dziejach zamieszkującej ziemie polskie społeczności żydowskiej? To pytanie stawia Monika Krajewska w cyklu wycinanek i kolaży "Płonące". W swoich pracach poddaje refleksji los żydowskich przedmiotów religijnych, które ginęły, były grabione bądź celowo niszczone podczas wojen i szeregu katastrof spotykających Żydów.

WIDOK NA MUR GETTA U ZBIEGU UL. ŚWIĘTOJERSKIEJ I BONIFRATERSKIEJ

26/09/2023

"Czasem wiatr z domów płonących przynosił czarne latawce"

Na zdjęciach widać ulice Warszawy, ruiny, płomienie nad gettem. W jednym z kadrów kilkanaście osób wspina się na rumowisko z cegieł i patrzy na getto. Zdjęcia autorstwa Rudolfa Dameca odnalazła w 2019 roku jego wnuczka Aleksandra Sobiecka. W styczniu 2023 roku przyniosła je do Muzeum POLIN.

Zamurowany wlot ul. Piwnej, Tadeusz Bukowski / MPW

20/09/2023

"W obliczu Zagłady. Żydzi Warszawy 1939–1943. Fotografie ze zbiorów Muzeum Powstania Warszawskiego"

W ciągu niemal 20 lat istnienia Muzeum Powstania Warszawskiego zgromadziło obszerną kolekcję zdjęć dokumentujących wojnę, okupację i walkę z sierpnia i września 1944 roku. Szczególne miejsce w muzealnej kolekcji zajmują fotografie ukazujące Żydów – w 1939 roku liczyli oni ponad 350 tysięcy. Stanowili oni istotny element fotograficznego pejzażu Warszawy.
𝟐𝟏 𝐰𝐫𝐳𝐞𝐬́𝐧𝐢𝐚 𝟐𝟎𝟐𝟑 𝐫𝐨𝐤𝐮, 𝐨 𝐠𝐨𝐝𝐳. 𝟏𝟗.𝟎𝟎 𝐰 𝐌𝐮𝐳𝐞𝐮𝐦 𝐏𝐨𝐰𝐬𝐭𝐚𝐧𝐢𝐚 𝐖𝐚𝐫𝐬𝐳𝐚𝐰𝐬𝐤𝐢𝐞𝐠𝐨 𝐰 𝐒𝐚𝐥𝐢 𝐩𝐨𝐝 𝐋𝐢𝐛𝐞𝐫atorem

Jozef and Wiktoria Ulma

13/09/2023

Jozef and Wiktoria Ulma

While indifference and hostility to the Jews’ fate was common, some Poles chose to help their former Jewish neighbors, even though hiding Jews was punishable by death. The murder of the Ulma family – an entire family that was killed together with the Jews they were hiding – has become a symbol of Polish sacrifice and martyrdom during the German occupation. It stands in stark contradiction to the conduct of the villagers of Jedwabne, who murdered their Jewish neighbors in July 1941, and who have become to represent Polish complicity in the murder of the Jews. Yad Vashem.