27/02/2019
IPN rekomenduje recenzje książki „Dalej jest noc. Losy Żydów w wybranych powiatach okupowanej Polski”
Recenzje rekomendowane przez IPN i odpowiedź autorów "Dalej jest noc. Losy Żydów w wybranych powiatach okupowanej Polski"
27/02/2019
Recenzje rekomendowane przez IPN i odpowiedź autorów "Dalej jest noc. Losy Żydów w wybranych powiatach okupowanej Polski"
23/02/2019
Lech M. Nijakowski w książce Ludobójstwo. Historia i socjologia ludzkiej destrukcyjności (2018) przedstawił dyskusje wokół pojęcia genocydu, przeanalizował przykłady zbiorowej przemocy i wnikliwie przyjrzał się procesom społecznym, które sprawiają, że ludzie angażują się w akty masowej eksterminacji.
26/08/2018
W 2006 roku postanowiłem przyjeżdżać tu systematycznie, każdego miesiąca. Jestem katolickim księdzem i odwiedzanie Treblinki w niedzielę lub któryś z dni nauczania w szkole było dla mnie trudne. Tak zrodził się pomysł, bym przyjeżdżał do Treblinki w sobotę. W każdą ostatnią sobotę miesiąca. Tych sobotnich spotkań było już dobrze ponad setkę. Bywałem sam, spotykaliśmy się w gronie kilku, kilkunastu, a czasami nawet kilkudziesięciu osób. Poznawaliśmy żydowską historię, żydowską wrażliwość, żydowskie modlitwy zaczerpnięte z żydowskich modlitewników. Pouczeni przez papieża Jana Pawła II odkrywaliśmy w nas chrześcijanach, w nas Polakach, obowiązek pamięci o tych zamordowanych Żydach. Z czasem utworzyliśmy społeczność „Dom Pamięci – starszym braciom w wierze".
19/08/2018
- OTWOCK 19 sierpnia 2018 r. (niedziela), godz. 19.00
MARSZ PAMIĘCI I MODLITWY w 76. rocznicę zagłady otwockich Żydów.
- oraz obchody w latach 2002-2017.
11/04/2018
12 kwietnia 2018 . w Muzeum X Pawilonu Cytadeli Warszawskiej odbędzie się pokaz filmu pt. ” Ledor Vador. Z pokolenia na pokolenie ” Debiut polskiej reżyserki Sylwii Kędzierskiej-Jasik
Film został nominowany w kategorii filmu dokumentalnego w konkursie VIII MFFHiW 2017.
Yakov Holtzman- Żyd z Pułtuska -ocalony z Holokaustu z mieszkający dziś w Izraelu, każdego roku przyjeżdża do Polski w swoje rodzinne strony wraz z grupami młodzieży izraelskiej, by osobiście pokazywać swój ukochany shtetl.
17/06/2017
Nie było żadnych realnych powodów, dla których Żydzi nie mieliby być wiernymi obywatelami II RP. Problem w tym, że znaczna ich większość krańcowo różniła się od polskiej ludności religią, mową i kulturą. Czy państwo powinno było starać się ich na siłę spolonizować?
06/04/2017
Latem 1946 doszło w Polsce do serii pogromów ludności żydowskiej. Najtragiczniejsze w skutkach wydarzenia miały miejsce w Krakowie i Kielcach. Jak to możliwe, że po doświadczeniu Holokaustu w Polsce byli mordowani Żydzi? Na to pytanie próbował udzielić odpowiedzi prof. Marcin Zaremba podczas wykładu w Muzeum Historii Żydów Polskich
Wykład w ramach cyklu „Życie przecięte. Żydzi w Polsce 1944-1968", Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN [6 kwietnia 2017 r. ]
11/07/2016
Wwersji pierwotnej liczyły niemal 900 stron. Stały się szerzej znane, kiedy je skrócił do 116 stron i opublikował po francusku. W istocie nie są to wspomnienia, a raczej minimalistyczna, napisana prostym, plastycznym językiem rozprawa teologiczna Eliego Wiesela z podstawowym pytaniem, gdzie wtedy, w obozach śmierci, był Bóg.
30/04/2015
Polski Kościół jako jeden z niewielu w Europie obchodzi Dzień Judaizmu. Uroczystości każdego roku odbywają się w innej diecezji. Uczestniczą w nich biskupi, reprezentanci Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem. Jednocześnie to właśnie w Polsce działa stacja radiowa, która w raporcie Departamentu Stanu USA określona została jako jedna z najbardziej antysemickich w Europie. I pomimo wrogiej Żydom postawy i głoszenia treści niezgodnych z posoborowym nauczaniem Kościoła odnośnie do judaizmu cieszy się ona poparciem niemałej części episkopatu.
08/03/2015
Problemy te wydają się szczególnie aktualne w szkole, na lekcjach języka polskiego. Pytania „dlaczego” i „jak” należy uczyć o Holokauście pozornie zostały oswojone przez szkolną dydaktykę języka polskiego czy historii. Z pewnością pomogły w tym wytyczne tzw. grupy roboczej ds. edukacji, która opracowała następujący program metodycznego „rozczytania” Holokaustu i sformułowała niepodważalne argumenty wzmacniające przekonanie o konieczności uczenia: