Kronika Wydarzeń Bieżących

Dominika Kozłowska

Na stronie od 2013-10-01

01/10/2013 r.

Jako brat nas łączy

Nie ma dziś w Polsce dobrego klimatu dla dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. To zastanawiające, zważywszy, jak wiele pozytywnych zmian zaszło w ostatnich dekadach. Miniony wiek był dla Kościoła czasem intensywnego pogłębiania własnej tożsamości. Wysiłek ten zaowocował m.in. zmianą stosunku do Żydów.

o. John T. Pawlikowski

Na stronie od 2013-10-01

01/10/2013 r.

Odzyskiwanie Jezusa. Żydowskie spojrzenie w badaniach nad Jezusem wczoraj i dziś

Jednym z najważniejszych efektów badań biblijnych kilku ostatnich dekad jest zupełnie nowe spojrzenie na relacje między chrześcijanami i Żydami w pierwszych wiekach naszej ery. Chrześcijaństwo bardzo długo utrzymywało, że Kościół został ustanowiony jako ciało religijne zupełnie niezależne od judaizmu już za życia Jezusa. Był to pogląd silnie obecny również wśród wyznawców judaizmu.

Rabin Byron L. Sherwin

Na stronie od 2013-10-01

01/10/2013 r.

A wy za kogo mnie uważacie? Żydowska odpowiedź na pytanie Jezusa

Proponuję, aby Jezusa uważano za jednego z żydowskich Mesjaszy: za Mesjasza syna Józefa. Dałoby mu to miejsce w ramach żydowskich rozważań teologicznych i zakończyłoby ciągnącą się przez stulecia tradycję faktycznej ekskomuniki Jezusa ze wspólnoty wiary, do której należał.

Abp Henryk Muszyński

Na stronie od 2013-10-01

01/10/2013 r.

„Wiara w Jezusa nas dzieli, wiara Jezusa nas łączy”

Szkoda, że ci, którzy twierdzą, iż dialog chrześcijańsko żydowski stanął w miejscu, nie byli w czerwcu tego roku w Brzezince i nie widzieli ludzi modlących się – nie wspólnie, ale jednak razem… To dowód na to, jak daleko zaszliśmy.

Jezus Żydów. ZNAK 701,  10.2012

Na stronie od 2013-10-01

01/10/2013 r.

Jezus Żydów. Miesięcznik „ZNAK”, październik 2013, nr 701

Kościół pierwszych wieków i naród żydowski były splecione ze sobą jeszcze przez kilka stuleci po śmierci Jezusa. Dlaczego obie wspólnoty zatraciły świadomość bliskich relacji? Kim dla Żydów jest dziś Jezus?
W tym polemika:
John Connelly o książce Kto zabił Jezusa?: Odczytanie Lisickiego jest sprzeczne z nauką Kościoła katolickiego.

Paweł Śpiewak

Na stronie od 2013-08-04

04/08/2013 r.

Ubój rytualny

Poselska hipokryzja:
Ubój rytualny został ustanowiony po to, by ograniczyć okrucieństwo wobec zwierząt. A zakaz uboju rytualnego jest po prostu gwałtem na judaizmie.
Paweł Śpiewak

Sumfonia Cierpienie Niewinnych

Na stronie od 2013-06-23

23/06/2013 r.

Cierpienie Niewinnych

W hołdzie wszystkim ofiarom Holocaustu i niewinnym ofiarom z całego świata zabrzmi 23 czerwca przed "Bramą Śmierci" w Oświęcimiu symfonia "Cierpienie Niewinnych" autorstwa założyciela Drogi Neokatechumenalnej Kiko Argüello. W wydarzeniu weźmie udział 12 tys. osób z Polski i zagranicy, w tym ponad 50 biskupów oraz 35 rabinów i katechistów Drogi Neokatechumenalnej z całego świata.

Getto

Na stronie od 2013-04-19

19/04/2013 r.

Andrzej i Stefan Bratkowscy: Getto. Co było widać z naszych okien?

Przy okazji tej rocznicy wydaje się możliwe pogodzić pamięć dwóch walczących w getcie formacji wojskowych. Jeszcze niedawno słyszeliśmy, że ci z Żydowskiego Związku Wojskowej wyszli z getta po czterech dniach, potem – że nie walczyli, aż wreszcie, że ich w ogóle nie było…

Tora

Na stronie od 2013-02-21

22/02/2013 r.

Czy warto być nieugiętym?

Spotkania w POLIN - omawianie spraw istotnych dla współczesnego człowieka w nawiązaniu do fragmentów Tory w ramach cyklu "Uwierzyć w Muzeum" (2009-2014)

Odczytano listę znanych ofiar narodowości żydowskiej i polskie

Na stronie od 2013-01-26

26/01/2013 r.

II Obchody Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu w Jarosławiu

Podczas uroczystości o własnych tragicznych, bardzo wzruszających doświadczeniach opowiedziała uratowana z Holokaustu, Pani Lucia Retman, która na specjalne zaproszenie JM Rektora, prof. nadzw. dra hab. Wacława Wierzbieńca przyjechała po raz drugi do Jarosławia z Hajfy w Izraelu, aby dać świadectwo tamtym faktom.

Symbole religii

Na stronie od 2013-01-05

05/01/2013 r.

Czy we współczesnym świecie następuje zmierzch religii?

Spotkania są prowadzone przez Halinę Bortnowską,publicystkę, filozof i teolog, oraz prof. Stanisława Krajewskiego, filozofa. Gościem specjalnym będzie prof. Ireneusz Krzemiński, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego.