Na stronie od 2004-04-01
Humera Khan: THE RELIGIOUS CHALLENGE OF LIVING BETWEEN CULTURES
Humera Khan
European Judaism: A Journal for the New Europe
Vol. 37, No. 1 (Spring 2004), pp. 60-67 (8 pages)
Published By: Berghahn Books
Na stronie od 2004-04-01
Humera Khan
European Judaism: A Journal for the New Europe
Vol. 37, No. 1 (Spring 2004), pp. 60-67 (8 pages)
Published By: Berghahn Books
Na stronie od 2004-01-27
Since its inception sixty years ago during the darkest days of World War Two, the Council of Christians and Jews has continued to confront the evil of antisemitism with a message of healing and mutual respect between our communities.
Na stronie od 2004-01-17
"Staniecie się błogosławieństwem" (Zach 8,13) - pod tym hasłem przebiega tegoroczny, siódmy już Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce.
Na stronie od 2004-01-17
Czytamy słowa Tory, wersety biblijne. Czynimy to w gronie chrześcijan i Żydów. Głównie oczywiście chrześcijan, przede wszystkim katolików, bo gościmy dziś w kościele. Zresztą każde inne wydarzenie dialogowe cierpi na dysproporcję między liczbą chrześcijan a liczbą Żydów – takie są oczywiste realia obecnej Polski – ale niechaj nie przeszkadza to nam cieszyć się tym, że robimy coś wspólnie. Dziękuję za zaproszenie.
Na stronie od 2004-01-10
„Staniecie się błogosławieństwem” (Zach 8, 13) – pod tym hasłem przebiega tegoroczny, siódmy już Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce. W tych słowach kryje się wielkie marzenie, kim ludzie – mimo wszelkiej swojej ograniczoności – winni stać się dla siebie nawzajem...
Na stronie od 2004-01-06
The portrayal of the Passion of Jesus is one of the most difficult subjects in the history of Jewish-Christian relations. Whenever and however it is told, the Passion sets the Jew Jesus, his Jewish disciples, other Jewish leaders, a larger Jewish community of considerable diversity, a Roman governor, Roman soldiers, and God in a complex web of relationships. Because Christianity and Rabbinic Judaism developed into separate faith communities, each claiming to be the authentic continuation of biblical Israel, the Passion story has also borne the weight of conveying Christian understandings of how such a separation came about.
Na stronie od 2003-12-15
W książce "Dialog u progu Auschwitz" znajdują się wykłady, które zostały wygłoszone podczas dni studyjnych "U progu Auschwitz" w Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu z udziałem referentów i uczestników żydowskich i chrześcijańskich; niemieckich, polskich, amerykańskich, izraelskich. Referenci mówili przede wszystkim o sobie, nie o innych: Niemcy o perspektywie niemieckiej, Polacy - o polskiej, Chrześcijanie - o chrześcijańskiej, Żydzi - o żydowskiej. W ten sposób powstała atmosfera wzajemnego słuchania, próba wzajemnego zrozumienia.
Na stronie od 2003-12-15
Od prawie trzydziestu lat przy Centralnym Komitecie Katolików Niemieckich (CKKN) (ZdK – Zentralkomitee der deutschen Katholiken) istnieje koło dyskusyjne „Żydzi i chrześcijanie”, do którego należy obecnie jedenastu żydowskich i siedmiu katolickich członków. Od 1979 roku publikuje ono liczne prace teologiczne, uznane w międzynarodowym gronie specjalistów, a w Niemczech znane szerszemu kręgowi opinii publicznej.
Na stronie od 2003-12-15
Mówiąc o religii w Europie dzisiaj z chrześcijańskiego punktu widzenia, nie sposób pominąć faktu, który w nas – chrześcijanach budzi spontaniczne zdziwienie. Oto wspominanie pewnych oczywistości, dotyczących historii i stanu aktualnego Europy w perspektywie jej przyszłości natrafia na gwałtowny sprzeciw pewnych wpływowych środowisk. Taki sprzeciw budzą nie tylko „chrześcijańskie wartości” jako fundament budowania wspólnej Europy dziś, ale nawet odwoływanie się do jej „chrześcijańskich korzeni”.
Na stronie od 2003-12-15
Ta historia jest dla mnie wciąż żywa i otwarta. Wiem, że moje spojrzenie nie jest już takie, jak większości rodaków, którzy nie przeszli etapu przedstawionego w ostatnim odcinku powyższych wspomnień. Myślę jednak, że mimo dystansu, jakiego dzięki temu etapowi nabrałem do ujęcia „polskiego”, do jego jednostronności, nie sprzeniewierzyłem się w tej prezentacji jego istotnym cechom. /Ks. Łukasz Kamykowski/
Na stronie od 2003-12-15
Trzeba też ze czcią i szacunkiem odnieść się do wszystkich, dla których znaki te – wyprowadzone przecież z Tory – są święte, budzą i podtrzymują nadzieję, prowadzą wciąż ku nawróceniu serc do Boga żywego. Trzeba z zainteresowaniem spojrzeć na wypracowane przez nich w ciągu wieków sposoby czerpania z owych nie wysychających źródeł.
Trzeba ze czcią i szacunkiem odnieść się do tych, którzy – jak my – napominają się nawzajem słowami modlitwy natchnionej przez Najwyższego:
„Proście o pokój dla Jeruzalem,
niech żyją w pokoju, którzy cię miłują”.
„Niech się zawstydzą i odstąpią
wszyscy, którzy nienawidzą Syjonu”
(Ps 122, 6; Ps 129, 5)
Na stronie od 2003-12-15
Oświęcim. Nazwa jakiegoś miejsca, którą straszył w domu ojciec na początku lat czterdziestych, że nas wszystkich tam wyślą, za przepisywanie materiałów do gazetki konspiracyjnej przez mojego brata. W dwa lata później staje się to miejsce dla mnie i wielu, bardzo wielu ludzi jedyną rzeczywistością, otchłanią piekielną, bez żadnej szansy na wyjście.
Na stronie od 2003-12-15
Jeżeli przymierze między narodem żydowskim a jego Bogiem było przymierzem opieki i wzajemnej relacji, gdzie był Bóg, do którego Żydzi się modlili? Gdzie była interwencja boska w trakcie transportu do obozów? Gdzie był duch Boży, gdy dzieci prowadzone były na śmierć? Bóg Biblii zawsze mówił, że On nie pragnie śmierci grzesznika, lecz aby się nawracał. Czy Bóg uważał Żydów, którzy umarli z rąk Einsatzgruppen i na rampie z rozkazu doktora Mengele za grzeszników? Czy naziści byli instrumentem gniewu Bożego, tak jak Nabuchodonozor był rózgą gniewu Bożego karzącą naród żydowski?
Na stronie od 2003-12-04
Laudację ku czci Doktora Inżyniera Jerzego Klugera z okazji przyznania mu Tytułu wygłosił ks. Michał Czajkowski współprzewodniczący Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
Na stronie od 2003-12-03
"They stated that they were deeply moved by this historic meeting
and Declaration, which serves, they said, as a testimony of the Divine power
of reconciliation, peace and mutual respect that can and will overcome the
violence and hatred that abounds in so many places in the world today."
The Chief Rabbinate of Israel's Delegation for Relations with the Catholic Church and the Holy See's Commission for Religious Relations with the Jews held a Joint Commission meeting in Jerusalem, December 1-3, 2003 (6-8 Kislev 5764) and issued a joint Declaration (see below)