Kronika Wydarzeń Bieżących

Dialog u progu Auschwitz - okładka

Na stronie od 2010-12-15

15/12/2010 r.

Dialog u Progu Auschwitz. Tom 2. Perspektywy teologii po Auschwitz

Niniejsza książka jest owocem IV Zjazdu Stowarzyszenia Teologów Fundamentalnych w Polsce, który odbył się w dniach 25–27 września 2008 roku w Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu. Konferencja pt. Perspektywy teologii po Auschwitz wpisuje się w jeszcze młodą tradycję uprawiania dialogu religijnego w tym miejscu. Polscy teologowie fundamentalni zaprosili do udziału w konferencji także referentów z Niemiec oraz Izraela.

Ks. Manfred Deselaers

Na stronie od 2010-12-15

15/12/2010 r.

Manfred Deselaers – Znaczenie perspektyw dla teologii po Auschwitz

Niech to posłuży jako szkic różnych perspektyw. Jeżeli tyle jest różnic, jak może być możliwy dialog? Auschwitz oznaczało zniszczenie relacji pomiędzy ludźmi, grupami, narodami i religiami. Dlatego leczenie może polegać tylko na leczeniu relacji. Relacje budują na zaufaniu. Zaufanie wzrasta powoli, podczas spotkania twarzą w twarz. Spotkania z kolei zakładają obecność zaufania. Spotykamy się z otwartymi sercami i już zaczynamy ufać.

Marek Nowak OP

Na stronie od 2010-06-15

15/06/2010 r.

Marek Nowak - “Starsi bracia” czyli trwanie przymierza

Na łamach tygodnika “Idziemy” rozpoczęła się jesienią 2009 r. polemika dotycząca prawomocności stosowania określenia “starsi bracia” w odniesieniu do Żydów. Zaczęła się ona od wywiadu z ks. Chrostowskim, którego pierwsze słowa brzmią następująco: “Jak przyjął Ksiądz Profesor słowa redaktora naczelnego L'Osservatore Romano Giovanniego Marii Viana, że nazywanie Żydów naszymi «starszymi braćmi» jest już nieaktualne? – Z satysfakcją i wielką ulgą” – odpowiedział znany biblista.

108. Męczenników

Na stronie od 2010-06-12

12/06/2010 r.

CENA OFIARY, CENA PRZETRWANIA

Laboratorium WIĘZI zaprasza na dyskusję i modlitwę w dniu uroczystości patronalnej 108 męczenników

Nowy monument nagrobny, który na wieki godnie upamiętni ofiary kieleckiego pogromu.

Na stronie od 2010-06-06

04/07/2010 r.

Symbolicznym domknięciem długiej drogi rozpamiętywania i zrozumienia - Kielce 2010

Kolejnym, ważnym krokiem na tej drodze będą zbliżające się uroczystości. Z inicjatywy Stowarzyszenia i przy wsparciu osób prywatnych powstał nowy monument nagrobny, który na wieki godnie upamiętni ofiary kieleckiego pogromu. W celu realizacji tej jakże ważnej idei w marcu bieżącego roku ukonstytuował się Społeczny Komitet Restytucji Pomnika Ofiar Pogromu Kieleckiego pod przewodnictwem Bogdana Białka, prezesa Stowarzyszenia.

Barbara Sułek-Kowalska

Na stronie od 2010-04-11

11/04/2010 r.

Barbara Sułek-Kowalska, Nie masz już dzisiaj..., Tygodnik Idziemy

W odrodzonym po upadku komunizmu żydowskim życiu religijnym w Polsce święta te są obchodzone bardzo uroczyście. Dlatego każdy, kto chce poznać ich piękną tradycję, powinien sięgnąć po opowieść Abrahama Heschela, z cudownymi ilustracjami Ilyi Schora i w przepięknym tłumaczeniu przedwcześnie zmarłego Henryka Halkowskiego, krakowskiego architekta, który sam był jak wyjęty z kart tej książki.

relacje chrześcijańsko-żydowskie

Na stronie od 2010-01-17

17/01/2010 r.

Cud purimowy

Kino Marzenie, ul. Staszica 4 Film _Cud purimowy_. Po filmie spotkanie z Panią Izabelą Cywińską. Koncert muzyki klezmerskiej SHOLEM.
Wręczenie tytułu honorowego Człowieka Pojednania za rok 2009 przyznanego przez Polską Radę Chrześcijan i Żydów rabinowi dr. Alonowi Goshen-Gottsteinowi z Jerozolimy.

Rabin Alon Goshen-Gottstein

Na stronie od 2010-01-17

17/01/2010 r.

Rabin Alon Goshen Gottstein Człowiekiem Pojednania za rok 2009

Rabin Alon Goshen-Gottstein przyjął od Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów tytuł „Człowiek Pojednania” za rok 2009 podczas centralnych obchodów XIII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce. Uroczystość miała miejsce 17 stycznia 20101 roku w auli Wyższego Seminarium Duchownego w Tarnowie .

Na stronie od 2009-11-01

01/11/2009 r.

Zbigniew Nosowski - Nadal starsi bracia

Na łamach „Idziemy” nr 43 ks. prof. Waldemar Chrostowski skomentował słowa redaktora naczelnego „L’Osservatore Romano”, że nazywanie Żydów naszymi starszymi braćmi jest już „nieaktualne”. Komentarz wybitnego polskiego biblisty wymaga jednak uzupełnienia, sprostowania i polemiki. Szczupłość miejsca pozwala na podjęcie jedynie niektórych wątków.

Spotkanie i dialog

Na stronie od 2009-10-18

18/10/2009 r.

Wizyta rabinów z Izraela w Lublinie 2009

Jakie są istotne wyznaczniki tożsamości polskiej i żydowskiej? Dlaczego wizyta w Polsce wzmacnia w młodych Izraelczykach poczucie żydowskości? Które punkty dialogu katolicko-żydowskiego są najbardziej godne uwagi? – te i inne tematy pojawiły się podczas dyskusji prowadzonych w czasie dwudniowej wizyty grupy rabinów z Izraela w Lublinie. Spotkanie 14 i 15 października było pierwszym etapem podroży, która zakończy się 18 października w Warszawie.

Starsi bracia w wierze

Na stronie od 2009-10-15

15/10/2009 r.

Żydzi – chrześcijanie: wymuszanie starszeństwa

Uzupełnianie uzupełnień, prostowanie sprostowań i polemizowanie z polemikami to zajęcie męczące i niewdzięczne. W dziedzinie relacji Kościoła z Żydami i judaizmem krąg moich polemistów od kilkunastu lat jest ten sam: środowisko „Gazety Wyborczej” i „Tygodnika Powszechnego” oraz „Więzi”.

Starsi bracia w wierze

Na stronie od 2009-10-01

01/10/2009 r.

MA RACJĘ – PAPIEŻ CZY DZIENNIKARZ?

Ks. dr hab. Alfred Wierzbicki - prof. KUL, dyrektor Instytutu Jana Pawła II KUL, członek Komitetu Episkopatu Polski d.s. dialogu z judaizmem

Starsi bracia w wierze

Na stronie od 2009-10-01

01/10/2009 r.

Żydzi – bracia chrześcijan

"Z satysfakcją i wielką ulgą, bo to ważny element samoświadomości chrześcijańskiej. Wyrażenie Jana Pawła II „starsi bracia” wypowiedziane w 1986 r. w synagodze rzymskiej, doprecyzowane potem jako „starsi bracia w wierze”, wymagało od początku bardzo ostrożnego stosowania." Ks. Waldemar Chrostowski

John T. Pawlikowski

Na stronie od 2009-09-30

30/09/2009 r.

Krok wstecz czy potwierdzenie? Benedykt XVI o Żydach i judaizmie

Głównym problemem dla Benedykta XVI jest podstawowa wizja Kościoła. Papież postrzega Kościół katolicki jako instytucję, która w kwestiach teologicznych nie ma potrzeby uczenia się czegokolwiek w dialogu z chrześcijanami spoza społeczności katolickiej, z wyznawcami judaizmu i innymi grupami religijnymi.