Kronika Wydarzeń Bieżących

Dzień Judaizmu

Na stronie od 2007-01-17

17/01/2007 r.

X Ogólnopolski Dzień Judaizmu w Kościele katolickim 2007

"Tylko Bóg może nas wybawić" - pod tym hasłem, pochodzącym z przemówienia Benedykta XVI w obozie w Auschwitz w maju 2006 roku, obchodzono 17 stycznia w Kościele katolickim w Polsce X Dzień Judaizmu. Miejscem tegorocznych uroczystości centralnych było Trójmiasto.

Logo Polskiej Rady Chrześcijan i Żydow - fragment

Na stronie od 2006-10-02

02/10/2006 r.

Simchat Tora 2006

Spotkanie rozpoczął proboszcz parafii Św. Andrzeja Boboli, cytując wcześniej śpiewany Psalm 133 „zobaczcie jak jest dobrze przebywać razem”. Przypomniał, że od 1992 roku PRCHiZ organizuje po żydowskim święcie spotkanie modlitewne nawiązujące do objawienia Tory na Synaju.

Jedwabne

Na stronie od 2006-07-23

23/07/2006 r.

Mesjasz w Łomżyńskiem

W weekend po 10 lipca władze miasteczka zapraszają obywateli na „Dni Jedwabnego". Czy to święto może się prawdziwie udać, jeśli pominie się historię własnego miasta? Jaki komunikat wysyłają starsi tej społeczności młodym, skoro kilka dni wcześniej nie płaczą wspólnie z Synagogą nad losem jedwabieńskich Żydów?

pogrom kielecki

Na stronie od 2006-06-24

24/06/2006 r.

60 rocznica pogromu kieleckiego w Kielcach

"Wina i odpowiedzialność: czy rzeczywiście jesteśmy winni i za co naprawdę odpowiadamy. 60 lat po pogromie kieleckim" - debata z udziałem m. in. prof. Barbary Skargi, prof. Mirosława Sawickiego, prof. Stanisława Żaka, ks. prof. Śledzianowskiego, Macieja Kozłowskiego, prok. Krzysztofa Falkiewicza

Dzień Judaizmu

Na stronie od 2006-01-17

17/01/2006 r.

DZIEN JUDAIZMU - KIELCE 2006

Centralnym miejscem Dnia Judaizmu w Polsce są Kielce. Hasłem tegorocznych obchodów stały się słowa kard. J. Ratzingera: „Na drodze ku Temu, który nadchodzi".

Dzień Judaizmu

Na stronie od 2006-01-17

17/01/2006 r.

Dzień Judaizmu 2006: Na drodze temu, który nadchodzi

„Na drodze…” Jesteśmy w drodze. My – Żydzi, my – chrześcijanie, my – ludzie. Tak mówi tradycja żydowska, tak mówi również tradycja chrześcijańska. Ale nie wszyscy tak uważają, nie wszyscy to czują.

Polska Rada Chrześcijan i Żydów - logo

Na stronie od 2005-09-04

04/09/1998 r.

Z wypowiedzi Kościoła o stosunkach z Żydami i religią żydowską (publikacja PRChiŻ rozdział 8.)

"Kościół katolicki o swoich żydowskich korzeniach" -
publikacja Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów

  • Przemówienie Jana Pawła II w Synagodze Większej (Rzym, 13 kwietnia 1986) send
  • List pasterski Episkopatu Polski z okazji 25 rocznicy ogłoszenia soborowej deklaracji "Nostra aetate" send
  • Z przemówienia Jana Pawła II do przedstawicieli społeczności żydowskiej podczas pielgrzymki apostolskiej do Francji (Strasburg, 9 października 1988) send
     
  • Przemówienie Jana Pawła II do uczestników sympozjum "Korzenie antyjudaizmu w środowisku chrześcijańskim" send
Fragment logo PRChiŻ

Na stronie od 2005-09-04

04/09/1998 r.

Co nas łączy?

Rozdział 7. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów

Fragment logo PRChiŻ

Na stronie od 2005-09-04

04/09/2019 r.

Czy Żydzi ukrzyżowali Pana Jezusa?

Rozdział 5. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
Zarzut odpowiedzialności zbiorowej wszystkich współczesnych Jezusowi Żydów za Jego śmierć pozostaje w jawnej sprzeczności z danymi samej Ewangelii

Fragment logo PRChiŻ

Na stronie od 2005-09-04

04/09/2019 r.

Czy Izrael został odrzucony?

Rozdział 6. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
Trwanie lzraela (tam, gdzie tyle starożytnych narodów znikło bez śladu) jest faktem historycznym i znakiem, który należy interpretować w ramach planu Bożego. Trzeba w każdym razie odejść od tradycyjnej koncepcji narodu ukaranego, zachowanego jako żyjący argument dla apologetyki chrześcijańskiej. On pozostaje narodem wybranym, "dobrą oliwką", w którą wszczepione zostały gałązki dziczki oliwnej narodów.

żfragment logo PRChiŻ

Na stronie od 2005-09-03

04/09/1998 r.

Kim jest dla nas Abraham?

Rozdział 3. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
Kościół bowiem Chrystusowy uznaje, iż początki jego wiary i wybrania znajdują się według Bożej tajemnicy zbawienia już u Patriarchów, Mojżesza i Proroków, Wyznaje, że w powołaniu Abrahama zawarte jest również powołanie wszystkich wyznawców Chrystusa, synów owego Patriarchy według wiary (por. Gal 3, 3, 7), i że wyjście ludu wybranego z ziemi niewoli jest mistyczną zapowiedzią i znakiem zbawienia Kościoła.

Fragment logo PRChiŻ

Na stronie od 2005-09-03

04/09/1998 r.

Dlaczego dialog ten ma szczególne znaczenie w Polsce?

Rozdział 2. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
Po pierwsze, przez długie wieki Polska była wspólnym domem Żydów i chrześcijan, "drugą ojczyzną" Żydów, którzy stworzyli tutaj własne formy religijności, specyficzną obyczajowość, a także własną bogatą kulturę.
Po drugie, na ziemiach polskich znajduje się większość obozów zagłady, w których hitlerowcy dokonali bezprzykładnego ludobójstwa mordujące miliony Żydów polskich i zwożonych z wszystkich krajów okupowanej Europy. Dlatego Szoah nie jest dla nas czymś obcym, lecz wrasta nierozdzielnie w świadomość narodu polskiego.

Fragment logo PRChiŻ

Na stronie od 2005-09-03

04/09/1998 r.

Dlaczego współczesny Kościół przywiązuje wagę do dialogu z Żydami?

Rozdział 1. publikcji Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów
"Religia żydowska nie jest dla naszej religii rzeczywistością zewnętrzną, lecz czymś wewnętrznym. Stosunek do niej jest inny aniżeli do jakiejkolwiek innej religii" powiedział Jan Paweł II podczas pamiętnej wizyty w rzymskiej Synagodze Większej 13 kwietnia 1986 roku.