Kronika Wydarzeń Bieżących

Spotkanie i dialog

Na stronie od 2009-10-18

18/10/2009 r.

Wizyta rabinów z Izraela w Lublinie 2009

Jakie są istotne wyznaczniki tożsamości polskiej i żydowskiej? Dlaczego wizyta w Polsce wzmacnia w młodych Izraelczykach poczucie żydowskości? Które punkty dialogu katolicko-żydowskiego są najbardziej godne uwagi? – te i inne tematy pojawiły się podczas dyskusji prowadzonych w czasie dwudniowej wizyty grupy rabinów z Izraela w Lublinie. Spotkanie 14 i 15 października było pierwszym etapem podroży, która zakończy się 18 października w Warszawie.

Starsi bracia w wierze

Na stronie od 2009-10-15

15/10/2009 r.

Żydzi – chrześcijanie: wymuszanie starszeństwa

Uzupełnianie uzupełnień, prostowanie sprostowań i polemizowanie z polemikami to zajęcie męczące i niewdzięczne. W dziedzinie relacji Kościoła z Żydami i judaizmem krąg moich polemistów od kilkunastu lat jest ten sam: środowisko „Gazety Wyborczej” i „Tygodnika Powszechnego” oraz „Więzi”.

Starsi bracia w wierze

Na stronie od 2009-10-01

01/10/2009 r.

MA RACJĘ – PAPIEŻ CZY DZIENNIKARZ?

Ks. dr hab. Alfred Wierzbicki - prof. KUL, dyrektor Instytutu Jana Pawła II KUL, członek Komitetu Episkopatu Polski d.s. dialogu z judaizmem

Starsi bracia w wierze

Na stronie od 2009-10-01

01/10/2009 r.

Żydzi – bracia chrześcijan

"Z satysfakcją i wielką ulgą, bo to ważny element samoświadomości chrześcijańskiej. Wyrażenie Jana Pawła II „starsi bracia” wypowiedziane w 1986 r. w synagodze rzymskiej, doprecyzowane potem jako „starsi bracia w wierze”, wymagało od początku bardzo ostrożnego stosowania." Ks. Waldemar Chrostowski

John T. Pawlikowski

Na stronie od 2009-09-30

30/09/2009 r.

Krok wstecz czy potwierdzenie? Benedykt XVI o Żydach i judaizmie

Głównym problemem dla Benedykta XVI jest podstawowa wizja Kościoła. Papież postrzega Kościół katolicki jako instytucję, która w kwestiach teologicznych nie ma potrzeby uczenia się czegokolwiek w dialogu z chrześcijanami spoza społeczności katolickiej, z wyznawcami judaizmu i innymi grupami religijnymi.

Na stronie od 2009-09-15

15/09/2009 r.

Chrześcijaństwo pomiędzy ryzykiem a odnową

Niezależnie od wyzwań, które wciąż stają przed Żydami i chrześcijanami, kiedy dokonują oni próby przeniesienia dialogu na nowy poziom, jest rzeczą oczywistą, że mogą tam także pokazać się aspekty pozytywne. Jeśli chodzi o chrześcijan: bardziej wszechstronne i dogłębne rozumienie żydowskiego kontekstu nauczania Jezusa i pierwotnego chrześcijaństwa może odsłonić nową perspektywę rozumienia relacji Boga z ludzkością i istoty chrześcijańskiej posługi, istoty Kościoła i jego praktyki liturgicznej. Jeśli chodzi o Żydów: stoi przed nimi możliwość lepszego zrozumienia sakramentalności, o czym pisał Irving Greenberg, oraz doskonalszego poznania judaizmu w I wieku naszej ery, jak twierdzi Alan Segal.

Pamietnik Dawida Rubinowicza

Na stronie od 2009-08-26

26/08/2009 r.

Program DNI DAWIDA RUBINOWICZA


– uroczystość rededykacji cmentarza żydowskiego w Bodzentynie prowadzona przez Naczelnego Rabina Polski Michaela Schudricha oraz Kantora Maynarda Gerbera,
- dyskusja panelowa na temat Dawidka i jego pamiętnika prowadzona przez Bogdana Białka z udziałem: Stefana Rachtana, Roberta Szuchty, Feliksa Tycha

O losach Dawidka Rubinowicza

Na stronie od 2009-08-26

26/08/2009 r.

O losach Dawidka Rubinowicza

Dawidek Rubinowicz urodził się 27 lipca 1927 r. Jego ojciec Josek (Józef) był mleczarzem we wsi Krajno nieopodal Kielc. Matka imieniem Tauba prowadziła dom, wychowywała dzieci i często udzielała pomocy medycznej sąsiadom z okolicy. Była akuszerką, potrafiła opatrywać rany, doradzała jak radzić sobie z drobnymi dolegliwościami. Dawidek miał młodsze rodzeństwo, siostrę Manię i nieznanego z imienia braciszka. Mieszkańcy Krajna dobrze żyli z rodziną Rubinowiczów.

Cmentarz żydowski w Bodzentynie

Na stronie od 2009-08-26

26/08/2009 r.

Pamięć cmentarza

Dla wielu Polaków cmentarze żydowskie nie są cmentarzami.

Bodzentyński cmentarz żydowski

Na stronie od 2009-08-26

26/08/2009 r.

Bodzentyński cmentarz żydowski

Bodzentyńskie macewy są również źródłem wiedzy o lokalnej społeczności żydowskiej. Symbolika występująca na macewach, zdobienia wykonane w konwencji sztuki ludowej oraz zapisy inskrypcji nagrobnych w języku hebrajskim pozwalają sądzić o przywiązaniu tamtejszej społeczności do tradycyjnej kultury żydowskiej. Ponad to, sposób zapisu personaliów zmarłego (czyli podawanie tylko imienia zmarłego oraz imienia jego ojca) jak i zamieszczenie na nagrobkach opisu relacji pomiędzy zmarłym a Bogiem świadczą o dominacji tradycyjnego Judaizmu.

Cmentarz żydowski w Bodzentynie

Na stronie od 2009-08-25

25/08/2009 r.

Ks. Leszek Sikorski Świadectwo

Po ogłoszeniu w kościele i zaproponowaniu uporządkowania tego miejsca, wiele osób, zwłaszcza młodzież włączyła się w to dzieło....

pamiętnik Dawida Rubinowicza

Na stronie od 2009-08-25

26/08/2009 r.

Drugie Dni Dawidka Rubinowicza w Bodzentynie

W dniach 26-30 sierpnia odbedą sie w Bodzentynie II Dni Dawidka Rubinowicza, organizowane przez Stowarzyszenie jego imienia i Stowarzyszenia im. Jana Karskiego, przy zaangażowaniu władz gminnych oraz miejscowych szkół.

Tygodnik Powszechny - logo

Na stronie od 2009-08-04

04/08/2009 r.

PAMIĘĆ I ZAPOMNIENIE

Członkom rodziny Adama Czerniakowa - prezesa samorządu warszawskiego getta, który popełnił samobójstwo w 1942 r. - pomagało liczne grono osób. Część z nich znana jest z nazwiska. Żadna nie znalazła się w gronie odznaczonych tytułem "Sprawiedliwego

ICCJ offices Martin Bubeer House heppenheim

Na stronie od 2009-07-31

05/07/2009 r.

Dwanaście Punktów z Berlina (ICCJ 2009)

Niniejszy apel składa się z 12 punktów - przedstawionych jako cele - skierowanych do chrześcijan, do Żydów oraz wspólnie do społeczności chrześcijańskich i żydowskich. Po przedstawieniu tych punktów i związanych z każdym z nich zadań niniejszy dokument prezentuje przegląd historii relacji chrześcijan z Żydami; z tej historii wyłaniają się ramy pojęciowe i pobudki dla naszej inicjatywy.
Romuald Jakub Weksler-Waszkinel

Na stronie od 2009-07-24

24/07/2009 r.

Z ks. prof. Romualdem Jakubem Wekslerem-Waszkinelem rozmawia Ryszard Montusiewicz

Od 1992 r. kiedy dowiedziałem się, jak nazywała się moja żydowska rodzina, i Opatrzność sprawiła, że okazało się, że żyją w Izraelu rodzony brat i rodzona siostra mojego ojca, Zwi Weksler i Rachela, Roza jak ją nazywali, Sargowicz, z domu Weksler, jeździłem do Izraela co roku, do 1998. Później zmarł mój stryj, a ciocia umarła wcześniej, i już tam nie jeździłem. Dopiero w 2006 r., specjalnie na czterdziestolecie mojego kapłaństwa, pojechałem do Abu Gosh koło Jerozolimy...